Search This Blog

Boleh tak Muslim berkahwin dengan budak perempuan 11 tahun pada hari ini?




Terdapat hadis yang menyatakan Rasulullah SAW berkahwin dengan Aisyah as ketika umurnya 6 tahun, ada yang kata 7 tahun, ada pula yang kata 9 tahun, dan ada yang kata 11 tahun dsb.

Sebenarnya, terdapat banyak khilaf (perbezaan pendapat) dikalangan ulama-ulama silam mengenai usia sebenar Aisyah as semasa berkahwin dengan Nabi SAW, ada ulama yang kata umurnya 6 tahun dan apa pula yang kata 16 tahun.

Terdapat pula ulama yang bermasalah dengan hadis-hadis tersebut kerana ingatan Hisham bin Urwah, iaitu perawi sulung hadis usia Aisyah as ketika berkahwin dengan Nabi SAW kerana beliau telah berusia tua ketika meriwayatkan hadis tersebut.

Baiklah, just for argument sake, kita ambik pendapat Rasulullah SAW berkahwin dengan Aisyah as ketika umurnya 11 tahun. Saya ingin mengajak kalian semua untuk berfikir sebentar, boleh tak?

1) Jika berkahwin dengan budak perempuan 11 tahun akan dipandang hina dan akan memburukkan reputasi seseorang seperti hari ini, masihkah Rasulullah SAW sanggup berkahwin dengan Aisyah ketika umurnya 11 tahun?

2) Mengapa tiada bantahan dari masyarakat tempatan sebelum dan selepas perkahwinan Rasulullah SAW dengan budak perempuan 11 tahun ketika itu?

3) Mengapa terdapat perbezaan tentang tradisi perkahwinan diantara orang dewasa dengan perempuan bawahan umur pada zaman Rasulullah SAW dengan budaya kita pada hari ini?

Sebenarnya, jawapan kepada ketiga-tiga kemuskilan ini adalah amat mudah sahaja. Rasulullah SAW berkahwin dengan Aisyah ketika umurnya 11 tahun kerana HUKUM URUF pada zaman itu membenarkannya.

Hukum Uruf merupakan salah satu daripada sumber keputusan syariat Islam apabila tiadanya dalil-dalil jelas dari teks al-Quran dan Hadis. Uruf bermaksud perbuatan, pengucapan ataupun amalan yang tidak bercanggah dengan syariat Islam dan tidak membawa kepada kemudaratan, yang lazim diamalkan dalam sesebuah masyarakat.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
"Apa yang dinilai oleh kaum muslimin sebagai baik, maka ia adalah baik di sisi Allah, dan apa yang dinilai buruk oleh kaum muslimin, maka buruklah ia di sisi Allah." (HR Bukhari).

Islam tidak pernah mengetepikan uruf yang mendatangkan kebaikan kepada ummatnya. Uruf ialah budaya masyarakat yang lazim diterima dengan penuh rela dan senang hati. Perkahwinan orang dewasa dengan seorang perempuan bawahan umur adalah perkara biasa pada zaman Nabi SAW.

Berbeza dengan hari ini, perkahwinan lelaki tua dengan perempuan bawahan umur disambut dan diterima dengan secara terbuka dan rela hati pada zaman itu. Tetapi malangnya, tradisi perkahwinan sebegini tidak lagi diterima oleh masyarakat zaman ini.

Malah, masyarakat Islam pun tidak dapat menerima perkahwinan sebegini lagi pada hari ini. Masyarakat Islam mula sedar potensi pendidikan kepada kaum wanita. Masyarakat Islam mula nampak keupayaan seorang wanita yang berpendidikan tinggi yang dapat memajukan dan memanfaatkan masyarakat Islam.

Hari ini, kaum wanita tidak lagi dipandang sebagai makhluk membawang yang sentiasa terkurung dalam dapur. Hari ini wanita boleh jadi seorang doktor, lawyer ataupun engineer yang dapat berbakti kepada bangsa dan negara.

Hari ini, masyarakat sedunia berpendapat bahwa menafikan hak seorang wanita bawahan umur dari melanjutkan pelajaran/pendidikan dengan mengahwinkannya dengan orang tua adalah salah. Ia dinilai buruk oleh masyarakat sedunia, termasuklah kaum muslimin.

URUF hari ini tidak lagi menerima tradisi perkahwinan perempuan bawahan umur dengan ustaz atau pak lebai. Perbuatan sebegini akan dikecam dan dipandang hina oleh semua orang. Oleh itu, HUKUM URUF yang terdapat pada zaman Rasulullah SAW telah bertukar.

Hukum berkahwin dengan perempuan 11 tahun yang diperbolehkan pada zaman dahulu tidak lagi dibenarkan pada zaman ini kerana ia dianggap sebagai perbuatan pedophilia yang menzahirkan nafsu seksual terhadap kanak-kanak. Ia dianggap sebagai suatu penderaan seksual terhadap kanak-kanak bawahan umur.


Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.