Search This Blog

Adakah khunsa dan intersex disifatkan sebagai transgender?



Saya dapati ramai yang menghukum LGBT sebenarnya tak faham apa itu LGBT. Masalah masuk tandas wanita yang ditimbulkan oleh Dato' Dr. Mujahid bin Yusof tak ada kena mengena dengan lesbian, gay dan bisexual (LGB) tetapi hanya pada transgender (T) sahaja.

Kehidupan seorang LGB adalah seperti manusia biasa. Mereka berpakaian biasa mengikut jantina seperti kita juga. Apa yang berbeza adalah orentasi seks mereka yang bersifat heteroseksual, homoseksual, biseksual, aseksual atau sebagainya. Seorang LGB tidak mungkin beritahu orientasi seksual mereka kepada masyarakat umum.

Oleh itu, kecuali anda adalah sexual partner mereka, atau anda pernah menjalin hubungan sejenis dengan mereka atau anda pernah tangkap basah ketika mereka sedang berzina atau meliwat, anda tidak mungkin ketahui siapa itu LGB yang sebenarnya. Atau mungkin awak main agak-agak (pra-sangka) sahaja.

Yang menjadi masalah adalah transgender yang masuk tandas wanita. Lesbian dan wanita bisexual sememangnya akan masuk tandas wanita kerana mereka adalah 100% wanita. Gay dan bisexual lelaki tidak mungkin masuk tandas wanita kerana mereka adalah lelaki. Yang masuk tandas wanita adalah transgender sahaja.

Selain dari faktor pilihan sendiri, terdapat beberapa faktor lain yang menyebabkan seseorang itu terkeliru dengan jantina asal mereka. Salah satu daripada faktor yang telah dikenalpasti oleh pakar perubatan yang menyebabkan seseorang itu jadi transgender adalah bersifat semulajadi (fitrah).

Transgender adalah individu yang mungkin bertindak, berfikir, mempunyai perasaan atau mempunyai ketampilan yang berbeza daripada jantina lahir mereka. Transgender bukan orientasi seks kerana seseorang transgender mungkin seorang yang heteroseksual (seksual secara fitrah dengan jantina yang berbeza) yang hanya mempunyai ciri-ciri kewanitaan.

Selain dari itu, diantara mereka yang termasuk dalam kategori transgender adalah golongan intersex dan hermaphrodite. Individu interseks dan hermaphrodite mempunyai kedua-dua ciri biologi jantina lelaki dan perempuan. Golongan hermaphrodite mempunyai kedua-dua jenis alat kelamin iaitu jantan dan betina.

Dari sini jelas diketahui bahwa transgender terbahagi kepada beberapa golongan yang berlainan, iaitu:

1) Transgender yang bersifat heteroseksual atau lebih dikenali sebagai cross-dresser.

- Cross-dressing is the act of wearing items of clothing and other items commonly associated with the opposite sex within a particular society.

2) Transgender yang bersifat homoseksual, biseksual, aseksual atau sebagainya yang bersifat LGB.

- Sexual orientation describes an individual's enduring physical, romantic, emotional, or spiritual attraction to another person, while gender identity is one's personal sense of being a man or a woman.

3) Transgender yang terdiri dari golongan intersex atau dikenali sebagai 'keinterseksan' dalam bidang perubatan. Mereka adalah individu yang mempunyai biologi jantina (anomali kromosom) yang tidak dapat dikelaskan sebagai lelaki mahupun perempuan.

4) Transgender yang terdiri dari golongan hermaphrodite atau lebih dikenali sebagai khunsa. Secara biologi, khunsa atau hermafrodit merujuk kepada individu yang memiliki kedua-dua jenis alat kelamin iaitu jantan dan betina.

Menurut pakar perubatan, kebanyakkan kes transgender adalah terikat dengan masalah anomali kromosom atau penyimpangan daripada perwakilan XX=wanita atau XY=lelaki. Anomali ini menjejaskan idenditi jantina mereka. Banyak kajian scientific telah dibuat untuk mengenal pasti fakta ini.

Ramai umat Islam yang berpendapat bahwa khunsa bukan transgender kerana khunsa diiktiraf dalam agama, manakala transgender adalah haram. Sebenarnya ini adalah pendapat yang salah.

Khunsa atau hermafrodit adalah merujuk kepada individu yang memiliki kedua-dua jenis alat kelamin iaitu jantan dan betina. Fiqh Islam membahagikan khunsa kepada dua keadaan, iaitu khunsa wadih dan khunsa musykil.

Khunsa wadih adalah seseorang yang mempunyai dua alat kelamin (zakar dan faraj) dan bagi sesetengah khunsa, salah satu alat kelamin berkenaan berfungsi. Sebaliknya, khunsa musykil adalah seseorang yang tidak dapat ditentukan jantinanya kerana fungsi kedua-dua alat kelamin tidak jelas.

Timbulnya masalah apabila keluarga tersalah pilih jantina untuk membesarkan anak khunsa mereka itu. Maksudnya, ibupaba tersilap membesarkan anak khunsa yang bersifat wanita sebagai anak lelaki (atau sebaliknya).

Dalam kes sebegini, apabila anak khunsa telah dewasa, mereka akan terasa terperangkap dalam badan jantina yang salah. Oleh itu, mereka akan mula bersifat sebagai seorang transgender. Dan akhirnya mereka akan tukar jantina untuk menyesuaikan sifat asal mereka.

Lebih malang lagi apabila ibubapa bawa anak khunsa pergi pakar bedah untuk buang salah satu dari alat kelamin anaknya itu ketika mereka masih bayi. Ibubapa beranggapan bahwa tindakan ini akan menyelamatkan jantina anak khunsa itu tetapi mereka silap.

Perbuatan bedah salah satu daripada alat kelamin bayi khunsa hanya mempunyai 50% peluang betul. Ia adalah ibarat meneka/berjudi (pra-sangka) jantina bayi khunsa itu. Hakikatnya adalah ramai ibubapa telah tersalah pilih yang mengakibatkan anak mereka jadi transgender.

Walaupun bilangan khunsa adalah sedikit tetapi kita tidak boleh menafikan kehadiran mereka dikalangan pondan/maknyah. Apabila kita menghukum transgender secara pukal dan membabi-buta, ia adalah termasuk golongan khunsa dan golongan intersex (kecacatan kromosom) yang dilahirkan semulajadi/fitrah.

Oleh itu, apabila kita mengeluarkan hukum untuk sesuatu perkara, janganlah hukum secara pukal dan membabi-buta. Sila pastikan pengenalan dan keadaan subjek itu terlebih dahulu sebelum berhukum untuk mengelakkan penindasan dan fitnah. Serulah mereka yang terlajak dan tersesat jalan itu agar balik ke pangkal jalan dengan beriman kepada Allah SWT.

Serulah mereka dengan penuh sabar dan hikmah dan janganlah kamu memaki-maki, menindas, ungkit perkara-perkara yang sensitif atau menggunakan keganasan ketika berdakwah. Islam mengajar kita menjalin hubungan baik, saling hormat-menghormati serta bertoleransi sesama manusia dan bukannya bersikap angkuh dan biadap.


Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.