Search This Blog

Jangan berdusta



Janganlah sekali-kali mengkhianati kepercayaan yang diberikan kepada anda, kerana apabila ia hilang, ia tidak akan dapat dikembalikan. Firman Allah SWT yang bermaksud:

"Sebenarnya yang tergamak berdusta itu hanyalah orang-orang yang tidak beriman kepada ayat-ayat Allah, dan mereka itu ialah orang-orang pendusta." (QS 16:105)

Dusta merupakan perbuatan yang terlarang dalam Islam dan semua kebudayaan. Bahkan, masyarakat jahiliyah pun menganggap dusta sebagai perbuatan yang terkutuk. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

“Tanda orang yang munafik ada tiga: jika berkata dia dusta, jika berjanji dia ingkari, dan jika diamanahi dia khianat.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)

Ibnu al-Qayyim berkata: "Barangsiapa yang tidak jujur, nescaya ia akan gagal dan binasa. Dengan sifat jujur inilah yang akan membezakan antara orang-orang munafik dengan orang-orang beriman dan akan membezakan antara penghuni syurga dengan penghuni neraka." (Fathul Bari Syarh Sahih al-Bukhari)

Dusta adalah perbuatan haram yang akan menjauhkan keimanan umat Islam. Dusta adalah perbuatan maksiat yang menimbulkan dosa besar sebab pengkhianatan terhadap kepercayaan orang lain. Mencari rezeki dengan jalan dusta tidak akan mendapat keberkatan.

Setiap hamba Allah tentu akan diuji dengan pelbagai ujian untuk mengetahui kadar keimanan mereka (QS 29:2-3). Orang yang ketika mendapat ujian tetapi tidak mampu berpegang teguh pada syariat islam dan berdusta untuk mencari jalan keluar pasti dilaknat Allah SWT.

Firman Allah SWT yang bermaksud:
"Janganlah kamu menipu hak-hak orang lain dan janganlah kamu bermaharajalela melakukan kerosakkan di atas mukabumi ini." (QS 26:183)


Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.