Search This Blog

Wabak Taun Amawas



Wabak yang paling awal dalam sejarah Islam adalah wabak Taun Amawas (طاعون عمواس) yang merupakan salah satu kebangkitan semula Wabak Justinian (541-542 M).

Wabak Justinian adalah pandemik yang menimpa Empayar Rom (Byzantine) Timur, terutama ibukota Constantinople, Empayar Sasanian, dan kota-kota pelabuhan di seluruh Laut Mediterranean.

Ia merupakan salah satu daripada wabak yang paling dahsyat dalam sejarah, pandemik yang dahsyat mengakibatkan kematian kira-kira 25-50 juta orang.

Ketika bumi Syam diserang wabak Taun Amawas, Abu Ubaidah Ibn al-Jarrah serta Muadz Bin Jabal berdoa agar Allah menjadikan mereka ditimpa wabak tersebut kerana ia merupakan rahmat Allah keatas orang beriman.

Kedua-dua sahabat yang mulia ini terjangkit Taun dan meninggal dunia disebabkannya.

Adapun Amru bin Al-Aas, beliau menyifatkan wabak taun seperti api yang marak menyala, sesiapa yang menghampirinya akan turut terbakar.

Kemudian beliau memerintahkan orang ramai agar saling tidak berhubung serta menjauhkan diri agar tidak terkena jangkitan.

Amru berdepan kritikan pedas Syurahbil Bin Hasanah dan Abu Wail al-Huzali yang keduanya menyifatkan Amru lebih bodoh dari seekor keldai kerana menghina dan membenci wabak taun.

Akhirnya atas kebijaksanaan Amru bin Al-Aas, wabak Taun Amawas lenyap setelah meragut lebih 25000 nyawa umat Islam di Syam.



Wallahu'alam

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.